Gimnazjum nr 24 w Lublinie

Kuratorium

Urząd Miasta






Lepsza Szkoła

Nawigacja

Sprawozdanie z realizacji projektu Dzień Niemiecki / der- tag.pl

Sprawozdanie z realizacji projektu międzyprzedmiotowego "Dzień Niemiecki" - "der - tag.pl"

W jaki sposób grupa i zespół prowadzący przygotowywali się do spotkania?

Dnia 9.06.2011r. miała miejsce realizacja projektu międzyprzedmiotowego "der-tag.pl" /Dzień Niemiecki, zorganizowanego z okazji przypadającej w dniu 17 czerwca 2011 r. rocznicy 20-lecia polsko-niemieckiego Traktatu o przyjaznym sąsiedztwie i dobrej współpracy oraz umowy międzyrządowej o polsko-niemieckiej współpracy młodzieży.

Organizacja Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży (PNWM), utworzona w oparciu o postanowienia ww. umowy międzyrządowej o polsko-niemieckiej współpracy młodzieży, z okazji jubileuszu 20-lecia swojej działalności, zaprosiła młodzież wraz z nauczycielami i opiekunami do udziału w projekcie polegającym na zorganizowaniu "Dnia Niemieckiego" w Polsce lub "Dnia Polskiego" w Niemczech. Celem projektu było propagowanie wiedzy o kraju sąsiada poprzez zorganizowanie autorskiego projektu związanego z krajem sąsiada bądź polsko-niemieckiej współpracy.
W propagowanie realizacji ww. projektu zaangażowała się Minister Edukacji Narodowej Katarzyna Hall.

W jaki sposób grupa przygotowywała się do spotkania?

Projekt "Dzień Niemiecki", "der - tag.pl" miał charakter przedsięwzięcia ogólnoszkolnego, w związku z tym przygotowania do jego realizacji rozpoczęły się w marcu 2011 roku. Została wyłoniona grupa uczniów, którzy czynnie zaangażowali się w planowanie i organizację projektu. Była to grupa około 50 uczniów z klas I-III Gimnazjum nr 24 w Lublinie. Niektóre działania jak przygotowanie uczniów do występów scenicznych obejmowały szereg spotkań poświęconych wyborowi repertuaru, a następnie opanowaniu pamięciowym tekstów i interpretacji scenicznej. Inne działania jak przygotowanie wystawy plakatów "Niemcy oczami uczniów Gimnazjum nr 24" czy "Quiz wiedzy o Niemczech"; wymagały indywidualnej pracy uczniów polegającej na studiowaniu źródeł, zbieraniu informacji, wykonaniu plakatów. Uczniowie w ramach zajęć pozalekcyjnych konsultowali swoje zadania z opiekunami projektu - nauczycielkami języka niemieckiego Haliną Nowicką, Agnieszką Lenarczyk i Iwoną Rzymowską - Hołysz. W pomoc w przygotowanie potraw do Kącika kulinarnego zaangażowali się też rodzice uczniów.

W jaki sposób zespół prowadzący przygotowywał się do spotkania?

Zespół nadzorujący podzielił się zadaniami. Opiekę nad grupą polsko - niemiecką i realizację warsztatów historycznych nadzorowały panie Anna Góra i Agnieszka Lenarczyk, która również przygotowała uczniów do występów scenicznych podczas "Koncertu talentów". Panie Halina Nowicka i Iwona Rzymowska - Hołysz koordynowały pozostałe działania związane organizacją projektu "der - tag.pl" na terenie szkoły 9.06.2011r. ,jak również przygotowały młodzież do występów scenicznych.
Za dokumentację z przebiegu projektu oraz plan finansowania i rozliczenie projektu odpowiedzialna została Iwona Rzymowska-Hołysz.

W jaki sposób młodzież polska i niemiecka mogła się poznać,
jako grupa i osoby indywidualne?

Podczas "Dnia Niemieckiego" 09.06.2011r. młodzież z Georg Büchner Schule z Darmstadt (15 osób wraz z opiekunami) gościła w naszej szkole i wzięła udział w ewaluacji warsztatów historycznych, które realizowała w wybraną grupką 15 polskich uczniów z klas III a, III c i II b. Młodzież polska i niemiecka miała możliwość poznania się w dniach poprzedzających "Dzień Niemiecki" realizując wspólnie program warsztatów historycznych.

Jakie były zamierzenia i oczekiwania w związku ze spotkaniem?

Oprócz celów, jakie wynikały z realizacji warsztatów historycznych, celem spotkania było przełamywanie stereotypów w kontaktach młodych Niemców i Polaków oraz nawiązanie współpracy z Georg Büchner Schule w celu zorganizowania wymiany młodzieży, dalszych wspólnych przedsięwzięć. Cel długofalowy, który przyświecał realizacji całego przedsięwzięcia to ukazanie korzyści ze znajomości języka niemieckiego i podniesienie motywacji do nauki języka niemieckiego u uczniów oraz przybliżenia kraju naszego zachodniego sąsiada.

Jakimi metodami zostały zastosowane w poszczególnych fazach projektu?

We wszystkie etapy realizacji projektu była zaangażowana młodzież (około 50 osób), która przygotowywała plakaty na wystawę plakatów, pytania do "Quizu wiedzy na temat Niemiec", dekoracje i występy sceniczne, przygotowywała potrawy do kącika kulinarnego, jak również sama prowadziła poszczególne punkty projektu (konferansjerka, występy sceniczne, oprowadzanie po wstawie plakatów, seminarium historyczne). Z oferty "Dnia Niemieckiego" skorzystało wielu uczniów gimnazjum (około 90), jak i Szkoły Podstawowej nr 50 w Lublinie.

Jakie metody pracy przyniosły pożądany efekt, a które nie i dlaczego?

Najbardziej sprawdziły się metody polegające na wspólnym ustalaniu, planowaniu działań ( burza mózgów, metoda śnieżnej kuli, drzewko decyzyjne) oraz bezpośrednim udziale uczniów w programie ( drama, odgrywanie ról, zajęcia praktyczne, warsztaty). Nie do końca sprawdziła się zasada włączenia uczniów we współfinansowanie projektu. Część uczniów i rodziców wspaniałomyślnie zasponsorowało materiały, nie chcąc przedstawić dowodów wpłat na poniesione koszty.

Co szczególnie podobało się kadrze lub / oraz młodzieży,
a co zasłużyło na gorszą ocenę?

W opinii młodzieży na wysoką ocenę zasłużyły "Koncert talentów", "Kącik kulinarny", "Quiz wiedzy o Niemczech" i warsztaty historyczne. Nieznacznie gorszą ocenę uzyskała wystawa plakatów ze względu na usytuowanie jej w dość głośnym punkcie szkoły, co przeszkadzało w prezentacji jej treści. Uczniowie biorący udział w seminarium historycznym skarżyli się na przeładowanie programu i brak tzw. rwolnego czasur1; sprzyjającego indywidualnemu poznaniu się.
Spotkanie miało zarówno olbrzymie znaczenie dla uczniów, jak i dla nauczycieli i rodziców. Przede wszystkim młodzież mogła się przekonać o słuszności podjęcia decyzji uczenia się języka niemieckiego, co zdecydowanie podniosło motywację uczniów do nauki. Uczniowie mogli zaprezentować swoje umiejętności organizacyjne, wokalne, artystyczne, językowe, poszerzyć zakres wiedzy historycznej, kulturalnej i ogólnej na temat Niemiec.
Nauczyciele mieli możliwości współpracy ze sobą i sprawdzenia swoich umiejętności podczas organizowania uroczystości ogólnoszkolnej.
Podczas realizacji projektu uzyskaliśmy wsparcie merytoryczne nauczycieli historii, plastyki, muzyki oraz pracowników Państwowego Muzeum na Majdanku, Kuratorium Oświaty w Lublinie i PNWM. Organizacyjnie wspierała nas dyrekcja Zespołu Szkół nr 7 w Lublinie, a finansowo Rada rodziców przy Szkole Podstawowej nr 50 w Lublinie oraz Polsko Niemiecka współpraca Młodzieży.

Jakie efekty wywarł projekt? Jaki wpływ wywarł na młodzież przygotowującą projekt, na zaproszonych gości, jakie efekty może mieć w przyszłości?

W opinii młodzieży na wysoką ocenę zasłużyły "Koncert talentów", "Kącik kulinarny", "Quiz wiedzy o Niemczech" i warsztaty historyczne. Nieznacznie gorszą ocenę uzyskała wystawa plakatów ze względu na usytuowanie jej w dość głośnym punkcie szkoły, co przeszkadzało w prezentacji jej treści. Uczniowie biorący udział w seminarium historycznym skarżyli się na przeładowanie programu i brak tzw. "wolnego czasu" sprzyjającego indywidualnemu poznaniu się.

Spotkanie miało zarówno olbrzymie znaczenie dla uczniów, jak i dla nauczycieli i rodziców. Przede wszystkim młodzież mogła się przekonać o słuszności podjęcia decyzji uczenia się języka niemieckiego, co zdecydowanie podniosło motywację uczniów do nauki. Uczniowie mogli zaprezentować swoje umiejętności organizacyjne, wokalne, artystyczne, językowe, poszerzyć zakres wiedzy historycznej, kulturalnej i ogólnej na temat Niemiec.
Nauczyciele mieli możliwości współpracy ze sobą i sprawdzenia swoich umiejętności podczas organizowania uroczystości ogólnoszkolnej.

SERDECZNE PODZIĘKOWANIA WSZYSTKIM, KTÓRZY ZAANGAŻOWALI SIĘ W PRZYGOTOWANIE I REALIZACJĘ WW. PROJEKTU. SZCZEGÓLNE PODZIĘKOWANIE SKŁADAMY PNWM ZA UDZIELENIE FINANSOWEGO WSPARCIA NASZEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA.

Zespół prowadzący

Halina Nowicka
Agnieszka Lenarczyk
Iwona Rzymowska - Hołysz



Sprawozdanie napisała: Iwona Rzymowska - Hołysz

Wygenerowano w sekund: 0.01
9,327,606 unikalne wizyty